2012-09-13

Träning

Tänkte uppdatera lite om vad vi gör när vi tränar om dagarna och vad jag vill åstadkomma inom de närmsta veckorna. Läxa tills nästa valpkurstillfälle är att träna in ett trix. Eftersom jag håller på med ligg/sitt kvar/gå fint i koppel (osv, men detta mest frekvent) så vill jag inte krångla till det för mycket, så det får bli tass - high five :) 
Har börjat klicka in tass och det går hur bra som helst. Problemet är att vi fastnat vid ligg momentet. Vi lärde in ligg genom att lägga handen på marken för att få hunden att frivilligt lägga sig (vänta ut) och Lotus lägger sig inte om jag inte visar med handen först, försöker jobba bort det men tasstarget påminner lite om liggvisning med handen så tja, det går sådär med ligg just nu :)

Jag utgår alltid ifrån att det är jag som gör fel, om hon inte förstår är det mitt fel, antingen visar jag inte tillräckligt tydligt eller så har jag en tendens att gå lite för fort fram, något jag måste jobba med! 

Det jag vill förbättra och börja med är att: 

  • lära in apport (hålla apportbocken till att börja med), 
  • sitt - fotposition, 
  • ett snabbt och fint ligg utan handkommando, 
  • tass - high five, 
  • bättre inkallning,
  • träna nosarbete, gå vidare från godisuppletande/mat på gräset till att lägga väldigt enkla spår.

Det känns som en realistisk och överkomlig lista tycker jag :) Det som hon blir absolut mest trött av är frukosten på gräset, just nosarbete är otroligt krävande för en hund ännu mer för en liten Lotusvalp :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar